• سه‌شنبه / 30 اردیبهشت 1404 / 07:00
  • .
  • 3 دقیقه زمان مطالعه

صادرات محصولات کشاورزی یکی از ستون‌های اصلی توسعه تجاری کشور

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: صادرات محصولات کشاورزی به عنوان یکی از ستون‌های اصلی توسعه اقتصادی کشور بوده و نقشی حیاتی در افزایش درآمد ملی، ایجاد اشتغال و تامین امنیت غذایی کشور ایفا کرده است.

...

 محمدعلی دهقان دهنوی، معاون وزیر صمت و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران به مناسبت آغاز به‌کار سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی صنایع کشاورزی، مواد غذایی، ماشین‌آلات و صنایع وابسته که با مجوز سازمان توسعه تجارت ایران در نمایشگاه بین‌المللی تهران درحال برگزاری است، پیامی صادر کرد که در ادامه می‌آید:

«پس از انقلاب اسلامی، بخش کشاورزی در فرایند توسعه اقتصادی در اولویت قرار گرفت به‌گونه‌ای که در برنامه اول توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، رسیدن به خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی از اهداف اساسی در این برنامه تلقی شد. امروز نیز حوزه کشاورزی در روند رشد و توسعه اقتصادی کشورها نقش‎ پررنگی بر عهده دارد؛ در واقع این بخش یکی از بخش‌های مهم و تاثیرگذار در مقاوم‌سازی پایه‌های اقتصاد ملی، فراهم‌کننده مواد اولیه سایر بخش‌ها و تامین‌کننده امنیت‌غذایی کشور است که نقش ویژه‌ای در گسترش صادرات غیرنفتی، ایجاد ارزش‌افزوده، ثبات اشتغال و گسترش سرمایه‌گذاری ایفا می‌کند. 

در سال‌های اخیر صادرات محصولات کشاورزی از جمله ارزآورترین صادرات غیرنفتی کشور بوده‌است. به بیان دیگر صادرات محصولات کشاورزی به عنوان یکی از ستون‌های اصلی توسعه اقتصادی کشور بوده و نقشی حیاتی در افزایش درآمد ملی، ایجاد اشتغال و تامین امنیت غذایی کشور ایفا کرده است. صادرات محصولات کشاورزی در سال ۱۴۰۳ با ۲۹ درصد افزایش به رقم پنج میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار رسید. میزان وزنی صادرات محصولات کشاورزی در این مدت هفت میلیون و ۶۰۰ هزار تن بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۱ درصد افزایش نشان می‌دهد. 

در شرایطی که نوسانات بازارهای بین‌المللی و مشکلات اقتصادی داخلی تاثیرات منفی بر منابع درآمدی کشور گذاشت، صادرات محصولاتی مانند پسته، زعفران، خرما و صیفی‌جات به‌عنوان مزیت‌های صادراتی ما می‌تواند یکی از منابع پایدار ارزآور در اقتصاد عمل کند؛ در حال حاضر محصولات ما در حوزه کشاورزی به کشورهای چون عراق، روسیه، افغانستان، امارات متحده عربی و .... صادر می‌شود. امارات متحده عربی، اسپانیا و چین نیز سه خریدار عمده زعفران صادراتی ایران در سال ۱۴۰۳ بودند. صادرات محصولات کشاورزی به‌خصوص میوه و تره‌بار نیازمند نگهداری و ارسال به موقع محصول است چراکه در کیفیت و تازگی و حفظ استاندارد آن تاثیرگذار است؛ این موضوع در موفقیت و جذب مشتری بیشتر کمک شایانی خواهد کرد از این‌رو لازم است که در فرآیند صادرات تجار و بازرگانی داخلی این نکته را در نظر داشته باشند. 

اکنون وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده که ایران می‌خواهد در کشور‌های عراق، پاکستان، قزاقستان، ارمنستان، تاجیکستان، ازبکستان، روسیه، کشور‌های آفریقایی و آمریکای لاتین برای کشت محصولات کشاورزی سرمایه گذاری کند. در برنامه هفتم توسعه هم برای کشت دو میلیون هکتار محصولات کشاورزی راهبردی در کشور‌های دیگر هدفگذاری شده است. کشور‌هایی مانند هند، چین، آمریکا و مالزی در صدر کشور‌های فعال در کشت فراسرزمینی قرار دارند که به باور کارشناسان، کشت فراسرزمینی موجب افزایش اشتغال، توسعه فناوری، رشد تجارت و تقویت اقتصاد آن‌ها شده است. در ۶۲ کشور جهان، کشاورزی فراسرزمینی انجام می‌شود، قاره آفریقا میزبان ۴۹ درصد از کشت فراسرزمینی جهان بوده و بازیگران عمده این کشت نیز اقتصاد‌های در حال ظهور در شرق آسیا و کشور‌های حوزه خلیج فارس هستند. 

سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی صنایع کشاورزی، مواد غذایی، ماشین‌آلات و صنایع وابسته، فرصتی برای شرکت‌کنندگان و بازدیدکنندگان است تا با آخرین پیشرفت‌ها و فناوری‌های صنعت کشاورزی آشنا شوند و برای توسعه کسب‌وکار خود از این دانش بهره‌مند شوند؛ به بیان دیگر این نمایشگاه می‌تواند به عنوان یک پلتفرم برای تبادل اطلاعات و ایجاد ارتباطات تجاری جدید عمل کند.»

 

انتهای پیام