- شنبه / 03 خرداد 1404 / 07:00
- .
- 4 دقیقه زمان مطالعه
تشریح استراتژی سازمان توسعه تجارت ایران در زمینه برندسازی
معاون وزیر صمت با تاکید بر متوقف نشدن فعالیتهای تجاری بخش خصوصی ایران، اضافه کرد: بدون تردید تحریمها هزینههایی را در حوزه نقل و انتقال پول به ما تحمیل کرده است و در برخی موارد مانع توسعه تجارت شده است اما ما مسیر را ادامه دادیم و متوقف نشدیم؛ بدون تردید ترجیح ما این است که تحریمها نباشد چراکه در فضای تجارت آزاد، ظرفیتهای واقعی تجارت یک کشور بالفعل میشود با اضافه شدن هزینه ناشی از مبادلات مالی، به همان میزان، رقابتپذیری ما با رقیبان کم میشود.

محمدعلی دهقان دهنوی با بیان اینکه کشورهای عضو پیمانهای منطقهای انگیزههای یکسانی در عضویت در این سازمانها ندارند، گفت: به نظر میرسد که بریکس بیشتر به سمت همگرایی سیاسی میل دارد برخی از کشورهای عضو در بریکس یا شانگهای علاقهمند به شکلگیری روابط اقتصادی با دیگر کشورهای عضو هستند و در نقطه مقابل برخی دیگر چندان تمایلی ندارند؛ اما ابتکاراتی روی میز است که روابط تجاری با کشورهای عضو پیمانهای منطقهای توسعه پیدا کند.
وی با اشاره به امضای موافقتنامه تهاتر با برخی کشورها، افزود: ابتکارات دیگری علاوهبر تهاتر در دستور کار قرار گرفته است؛ به عنوان مثال روسیه نیز در سالهایی اخیر در پیشبرد رویههای اقتصادی و تجاری خود با موانعی مواجه شد و این موضوع فرصت شکلگیری همکاریهای رسمی بین ایران و روسیه در زمینه بانکی را برقرار کرد؛ این همکاری خارج از شبکهای است که آمریکا بتواند آن را رصد و تحریم کند.
رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: اگر میل و اراده از سمت مقابل برای توسعه روابط وجود داشته باشد حتی فعالیت رسمی بانکی نیز امکانپذیر است؛ اما اگر در طرف مقابل این اراده وجود نداشته باشد که به شبکه بانکی رسمی متصل شود میتوان از روشهای غیررسمی مانند انتقالات مالی در کانالهای غیررسمی و تهاتر مبادرت به رد و بدل پول کرد. معاون وزیر صمت در پاسخ به این پرسش که مراد از شبکههای غیررسمی همان رمزارزهاست؟ گفت: رمز ارزها یکی از این ابزارهاست که تاکنون استفاده زیادی از آن نشده است اما شبکه سنتی، خارج از سیستم بانکی وجود دارد که در قالب صرافیها و شرکتهای دیگر میتواند مورد استفاده قرار بگیرد؛ در بسیاری از موارد تجار و بازرگانان داخلی امکاناتی دارند که میتوانند از شبکه خود کارها را پیش ببرند.
وی با تاکید بر متوقف نشدن فعالیتهای تجاری بخش خصوصی ایران، اضافه کرد: بدون تردید تحریمها هزینههایی را در حوزه نقل و انتقال پول به ما تحمیل کرده است و در برخی موارد مانع توسعه تجارت شده است اما ما مسیر را ادامه دادیم و متوقف نشدیم؛ بدون تردید ترجیح ما این است که تحریمها نباشد چراکه در فضای تجارت آزاد، ظرفیتهای واقعی تجارت یک کشور بالفعل میشود با اضافه شدن هزینه ناشی از مبادلات مالی، به همان میزان، رقابتپذیری ما با رقیبان کم میشود.
دهقان دهنوی تصریح کرد: هزینه تحمیل شده در برخی بازارها بیش از 5، 10 و 15 درصد است؛ اما با این وجود صادرات غیرنفتی کشور در سال گذشته رشد کرد و باید تلاش کنیم که به اهداف توسعهای خود در زمینه رشد تجارت خارجی برسیم.
صادرات کالای خام نیاز به بازارسازی نداردوی در پاسخ به این پرسش که ضعف در برندسازی یکی از موانع رشد صادرات غیرنفتی است آیا اقدامی در این زمینه انجام گرفته اشت؟ گفت: در حوزه برند سازی بهمیزان کافی کار نکردیم یکی از دلایل این است که بخش بزرگی از صادرات کالاهای ایرانی مربوط به صادرات کالای خام و نیمه خام است؛ به بیان دیگر مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان کشورهای دیگر هست این در حالیست که این کالاها نیاز به برندسازی ندارند چراکه تولیدکنندگان دیگر کشورها بدون برندسازی نیاز خود را از ما خریداری میکنند.
رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران بیان کرد: کالاهای صنعتی و محصولاتی که پیچیدگی بیشتری دارند مانند محصولات صنایع غذایی، کالاهای صنعتی، تجهیزات پزشکی و ... نیاز به تجاری سازی و برندسازی دارند که بتوان مشتریان خود را در بازار هدف پیدا کنند؛ آنچه مسلم است به میزان کافی در این زمینه کار نکردیم.
دهقان دهنوی با اشاره به استراتژی سازمان توسعه تجارت ایران در زمینه برندسازی، گفت: کمیسیون ملی برند در سازمان توسعه تجارت ایران مستقر شد و همایش ملی برند را سال گذشته برگزار کردیم؛ اما اصلیترین استراتژی ما این است که شرکتهای مدیریت صادراتی را تقویت کنیم یعنی ما بر ساماندهی از داخل متمرکز هستیم کارکرد این شرکتها این است که اگر در یک حوزه چندین تولیدکننده کوچک وجود داشت آنها را تجمیع و یک برند مشترک ایجاد کنند و تحت این برند کالاها را صادر شوند وقتی این اتفاق رخ بدهند میتوان بازاریابی خوبی نیز داشته باشیم.
انتهای پیام