- شنبه / 03 خرداد 1404 / 07:00
- .
- 2 دقیقه زمان مطالعه
توسعه دیپلماسی بندری جایگاه ایران در بازارهای تجاری منطقهای را تقویت میکند
عضو هیات رئیسه اتاقهای بازرگانی مشترک ایران و عمان گفت: تقویت دیپلماسی اقتصادی بندری ابزاری کلیدی برای حفظ و ارتقای سهم ایران در بازارهای تجاری منطقهای است

شهلا عموری در نشست تخصصی توسعه همکاریهای اقتصادی استانهای جنوبی ایران با کشورهای حاشیه خلیج فارس خطاب به معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه به برگزاری جلسه هماهنگی روسای اتاقهای بازرگانی ۱۰ استان جنوبی کشور به میزبانی اهواز اشاره و اظهار کرد: این نشست گامی موثر در جهت همافزایی ظرفیتهای منطقهای و آغاز فرآیند برنامهریزی منسجم در چارچوب دبیرخانه اتاقهای مشترک جنوب کشور بود.
لزوم حمایت دولت از اقتصاد منطقهای جنوب
وی با تاکید بر ضرورت حمایت دولت از راهبردهای منطقهای برای رونق اقتصادی جنوب کشور، خاطرنشان کرد: طرحهایی نظیر ایجاد "خط سبز گمرکی" و استقرار سازوکار دیپلماسی بندر-بندر، نهتنها تسهیلکننده صادرات هستند بلکه میتوانند نقش تعیینکنندهای در تثبیت موقعیت ایران در زنجیره تجارت منطقهای ایفا کنند.
رییس اتاق بازرگانی اهواز همچنین از کندی روند تخصیص ارز، پیچیدگی فرآیند ثبت سفارش و انباشت مشکلات فعالان اقتصادی انتقاد کرد و افزود: انتظار میرفت نمایندگان دولت در خصوص اقدامات عملی برای رفع این موانع شفافسازی کنند. متاسفانه پاسخ مشخصی در این زمینه از سوی دولت ارائه نشده و بخش خصوصی همچنان در انتظار اقدام عملی باقی مانده است.
پیشنهادات راهبردی برای توسعه تجارت فرامرزی
عضو هیات رئیسه اتاقهای بازرگانی مشترک ایران و عمان، با اشاره به ظرفیتهای منحصر بهفرد استانهای جنوبی در حوزه تجارت فرامرزی ادامه داد: استقرار رایزنان اقتصادی اختصاصی در سفارتخانههای ایران برای معرفی فرصتهای سرمایهگذاری مناطق جنوبی، بهرهگیری از ظرفیت اقوام بومی در توسعه فرهنگی و اقتصادی با کشورهای منطقه، اجرای دیپلماسی اقتصادی بندر-بندر برای ایجاد پیمانهای همکاری مستقیم میان بنادر جنوبی ایران و بنادر کشورهای حاشیه خلیجفارس، ایجاد خط سبز گمرکی خلیجفارس جهت صادرات سریع و مستقیم کالاهای تولیدی استانهای جنوبی باید از سوی سیاستگذاران بخش دولتی کشورمان در بخش تجارت خارجی مورد توجه قرار گیرد.
عموری با تاکید بر اهمیت ایجاد بازارچههای صادراتی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نظیر اروندکنار، بندر امام، کیش و قشم، اظهار کرد: حضور برندهای منطقهای در این بازارچهها، میتواند نقش مهمی در تسهیل ارتباط مستقیم با بازارهای کشورهای خلیج فارس ایفا کند.
انتهای پیام