- شنبه / 10 خرداد 1404 / 11:00
- .
- 3 دقیقه زمان مطالعه
تجارت، کانالی برای توسعه یافتگی کشورها
رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران ضمن اشاره به تجربیات کشورهای کمتر توسعه یافته مانند بنگلادش در ارتقای جایگاه خود در بین سایرکشورها، تجارت را ابزاری موثر برای توسعه اقتصادی معرفی کرد.

دهقان دهنوی با طرح این پرسش که چگونه ایران باید جایگاه خود را بین دیگر کشورهای ارتقا بدهد؟ گفت: یکی از کانالهایی که همه کشورهای برای رسیدن به مرحله توسعه یافتگی طی کردن از طریق تجارت بود؛ بدین معنا که تجارت ابزاری برای توسعه کشورهاست. در واحد درسی تجارت بینالملل این موضوع به خوبی آموزش داده میشود که چگونه در سایه تجارت وضع هر دو طرف بهبود پیدا میکند.
معاون وزیر صمت با گریز بر تفکر جایگزینی واردات در ایران، گفت: مطابق با این نظرگاه هر کالایی که وارد کشور میشود اگر بتوان در داخل آن را ساخت یک قدم به جلو حرکت کردهایم؛ این تفکر بر اصول نادرستی پایهریزی نشده بود چراکه اگر بتوان کالایی را تولید کرد ارزش افزوده آن در فرآیند تولید عاید کشور میشود و در منابع ارزی نیز صرفهجویی میشود که میتوان کالاهایی را وارد کرد که در نهایت به تولید کمک میکند.
به گفته رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران؛ به نظر میرسد هیچ کشوری نتوانست با پی گرفتن این سیاست تبدیل به کشور توسعه یافته در زمینه تجارت شود. اینجا این پرسش مطرح است که آیا هم اکنون از این تفکر خارج شدیم؟ پاسخ این است که در ظاهر بله اما در باطن چنین نیست.
وی با بیان اینکه تولیدکنندگان در ایران چندان چشمانداز بازار و فرض صادرات ندارند، گفت: تفکر تولید برای صادرات و توسعه تجارت چندان در ایران پرورده نشده است و اگر این تفکر بالنده شود دیگر محدود به بازار داخلی نخواهیم بود و در عرصه رقابت جهانی موفق خواهیم شد. راز کار چینیها در این نگاه نهفته است.
دهقان دهنوی با تاکید بر اینکه حجم قابل توجهی از کالاهای صادراتی ایران بینیاز از بازاریابی بینالمللی هستند، تصریح کرد: سنگ آهن، کنسانتره، گندله، مواد خام و نیمه خام مواد اولیه کارخانه هستند و تولیدکنندگان کشورهای دیگر بدون بازارسازی ما نیاز خود را از ایران خریداری میکنند؛ این مهم نشان میدهد که ما از صادرات 58 میلیارد دلاری صادرات غیرنفتی حداقل برای 30 تا 40 میلیارد دلار آن برنامهریزی و تلاش چندانی نمیکنیم.
رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به عضویت ایران در پیمانهای منطقهای بریکس، شانگهای و اتحادیه اقتصادی اوراسیا، گفت: همگراییها در عضویت در این پیمانها چندان بر حول محور اقتصادی بنا نشده است و اصل موضوع خوب است بهویژه اینکه یک جانبهگرایی آمریکا را صحنه بینالمللی تقلیل میدهد و حضور ما را در صحنه بینالمللی افزایش میدهد، اما داستان در اتحادیه اقتصادی اوراسیا متفاوت است در این موافقتنامه مقررات گمرکی، استانداردها و روابط تجاری در قالب اتحادیه اقتصادی اوراسیا هماهنگ شده است و به نظر میرسد با صفر شدن تعرفه 87 درصد از کالاها حجم تجارت ایران با اعضای این اتحادیه نسبت به گذشته افزایش پیدا کند.
انتهای پیام